Hur dialogkompetens kan byggas upp handlar bland annat om följande:

  • -att kunna lyssna med uppriktig vilja att förstå den andras/andres perspektiv
  • -förmåga att inta andras perspektiv eller överskrida sitt eget perspektiv
  • -ta aktivt ansvar för dialogen, beakta och granska kritiska invändningar. Det kan ske genom frågor som exempelvis Hur tänker du nu? Du verkar kritisk, kan du berätta hur du ser på saken.
  • -Symmetriska samtal/ömsesidighet. Motsatsen är asymmetriskt samtal. Asymmetriskt samtal kan äga rum mellan professionell och lekman när beroenden föreligger exempelvis mellan läkare och patient, lärare och elev, socialsekreterare och klient, åklagare och åtalad.
  • - Subjekt-subjektrelation. Motsatsen är subjekt-objektrelation som kan föreligga i de ovannämnda asymmetriska samtalen. I subjekt-subjektrelationen eftersträvar parterna jämbördighet och ömsesidighet. Båda tillför kunskap och synergieffekter kan uppstå.
  • -Transparens eller öppenhet, ärlighet. Motsatsen är en dold agenda.