I pedagogisk forskning (Persson 2010:17ff) diskuteras kunskap och olika synsätt på kunskap. Exempel på olika synsätt på kunskapssyn är att
- kunskap finns i den fysiska världen oberoende av människan,
- kunskap behöver utvecklas av individer, grupper och organisationer
- kunskap kan vara tyst och omedveten hos enskilda individer, yrkeskunskap
- kunskap kan erodera och gå förlorad
Av min forskning framgår att i flera fall finns kunskap och information hos enskilda personer eller enskilda organisationer om att en katastrofal händelse håller på att utvecklas. Fyra händelser studerades, nämligen Pearl Harbor 1941, Tjernobylkrisen 1986, Förvarningarna inför 11 september 2001 samt svenska hanteringen av flodvågskatastrofen i Thailand 2004. Det som gör att händelserna utvecklas till samhällskriser är flera faktorer, bland annat groupthink eller likhetstänkande, dvs. individers underlåtenhet att föra fram synsätt som bryter mot dominerande synsätt. Andra faktorer är exempelvis underlåtenhet att agera på ett tidigt stadium och oförmåga att tidigarelägga samverkande insatser. Oförmågan att agera på ett tidigare stadium kan bero på flera faktorer, exempelvis kunskapsbrist hos några av de som ska agera, brist på ledarskap eller andra styrinstrument. Brister i andra styrinstrument kan vara lagstiftning eller bristande samverkanskompetens dvs. ovana att samverka.