Sedan flyktingkaoset 2015 arbetar jag med integrationsfrågor på individ-, grupp-, organisations- och strukturnivån. Mina kunskaper och erfarenheter har bland annat lett till föreläsningsserier, kurser och litteratur inom området.
Genom mitt företag ger jag individanpassat pedagogiskt stöd inom vitt skilda områden och med de syften du och jag kommer fram till.
Min bakgrund är att jag är lärare i historia, samhällskunskap och geografi och har således pedagogisk erfarenhet.
Vid Uppsala universitet disputerade jag på en avhandling i pedagogik som heter Krislärande – konfliktfylld anpassning. Den handlar om pedagogik för samverkan inför samhällskriser utifrån fyra olika perspektiv: individen, gruppen, organisationen och strukturen.
Jag har arbetat på olika myndigheter inom olika sektorsövergripande politikområden som jämställdhet på JämO, regionalpolitik på NUTEK och krisberedskap på ÖCB, KBM och MSB.
Det innebär att jag kan göra jämförelser mellan politikområdena och reflektera över strukturer och sådana saker som påverkar vår förmåga att lösa komplexa problem.
På MSB:s enhet för strategisk analys på avdelningen för lärande och utvärdering har jag genomfört utvärderingar och analyser över vitt skilda frågor från exempelvis myndighetsgemensamt barnsäkerhetsarbete till inriktning av området samhällsskydd och beredskap, det som kommuner benämner trygghet och säkerhet. Både i min forskning och verksamhet kombinerar jag ofta individ- och systemperspektiven. I det sammanhanget är jag särskilt intresserad av kommunens förutsättningar att genomföra de centrala myndigheternas krav utifrån regeringens och riksdagens vilja.