Min forskning bygger på rön från pedagogiska forskning. Den visar att kunskapsförmedling är otillräcklig för att hantera samhällskriser och riskerar leda till att misstag upprepas. Förmåga krävs också att tidigt tolka sinnesintryck och förstå konsekvenser i en kunskapsbildningsprocess på individ, grupp och organisationsnivåerna.
I min forskning har jag utvecklat en analysstrategi där förutsättningar för lärande av olika slag analyseras på fyra nivåer: individ, grupp, organisation och struktur. Olika stora kommuner har studerats. Resultaten tyder på att förutsättningar för dialog, ömsesidighet och delaktighet måste skapas för att lärandet ska leda till reflekterande och effektivt handlande, särskilt när samhällskrisens storlek kräver tvärsektoriell samverkan. Kunskapsmöte är en modell för utvecklingsinriktat lärande som testas i min forskning.
Individnivån: Individens förutsättningar för lärande om kriser bestäms redan i barndomen. Föräldrarnas och andra nära personers förhållningssätt vid händelser som har med kris, risk och hot bildar mönster hos barnet som den vuxne sedan bär med sig från barndomen. Det innebär att riskförnekare, säkerhetsivrare och risklikgiltiga är tre exempel på modeller som kan finnas även i en samverkansgrupp som ska hantera samhällskriser.
Gruppnivån: Samverkansgrupper för krishantering. Resultaten tyder på att förutsättningar för dialog, ömsesidighet och delaktighet måste skapas för att lärandet ska leda till reflekterande och effektivt handlande, särskilt när samhällskrisens storlek kräver tvärsektoriell samverkan..
Organisationsnivån: Olika stora kommuner har studerats. Resultatet tyder på att en liten kommun har fördelar när det gäller lärandet men att resurserna kan vara begränsade. Närheten till personal från olika förvaltningar underlättar lärandet.
Strukturnivån: Strukturen i krishanteringssystemet handlar om uppbyggnad och traditioner. Krishanterings- krisberedskapssystemet finns på lokal, regional och nationell nivå. Kunskapsmöte är en modell för utvecklingsinriktat lärande på grupp- och organisationsnivå, dvs. alla nivåer i strukturen.